Понеділок, 01.06.2020, 22:30
Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Психологія » Психологія

Методика "Карта обдарованості"
Методика "Карта обдарованості"





Спільна характеристика



Ця методика створена на основі методики Хаана і Каффа. Вона відрізняється від інших методик тим, що для обробки результатів було "викинуто" декілька питань по кожному розділу, а також в цілях полегшення підведення підсумків був введений "аркуш опиту", що дозволяє порівняно легко систематизувати отриману інформацію.

Методика адресована батькам і також може застосовуватися педагогами. Віковий діапазон, в якому вона може застосовуватися від 5 до 10 років.



Методика розрахована на виконання основних функцій:

- перша і основна функція - діагностична.

За допомогою даної методики ви можете кількісно оцінити ступінь вираженості у дитини різних видів обдарованості і визначити, який вигляд у неї переважає в даний час. Зіставлення всіх десяти отриманих оцінок дозволить вам побачити індивідуальний, властивий лише вашому дитяті "портрет" розвитку його дарувань.



- друга функція - розвивальна.

Твердження, за якими вам доведеться оцінювати дитину, можна розглядати як програму її подальшого розвитку. Ви зможете звернути увагу на те, чого, можливо, раніше не помічали, підсилити увагу до тих сторін, які вам представляються найбільш цінними.

Звичайно, ця методика не охоплює всіх можливих проявів дитячої обдарованості. Але вона і не претендує на роль єдиної. Її слід розглядувати як одну з складових частин спільного комплекту методик діагностики дитячої обдарованості.





Методика "Карта обдарованості"





Інструкція

Перед вами 80 питань, систематизованих по десяти відносно самостійних областях поведінки і діяльності дитини. Уважно вивчіть їх і дайте оцінку вашому дитяті по кожному параметру, користуючись наступною шкалою:

(++) - якщо оцінювана властивість особи розвинена добре, чітко виражена, виявляється часто;

(+) - властивість помітно виражена, але виявляється непостійно;

(0) - оцінювана і протилежна властивості особи виражені нечітко, в проявах рідкі, в поведінці і діяльності врівноважують одна одну;

(-) - яскравіше виражена і частіше виявляється властивість особи, протилежна оцінюваній.



Оцінки ставте на аркуші відповідей. Оцінку за першим твердженням поміщаємо в першу клітку аркуша відповідей, оцінку по другому - в другу і так далі.

Якщо вам важко дати оцінку, бо у вас немає достатніх для цього відомостей, залиште відповідну клітку порожньою, але простежте за цією стороною діяльності дитини.

Попросіть інших дорослих, обізнаних дитяти, наприклад бабусь і дідусів, дати свої оцінки по цій методиці. Потім можна легко обчислити середні показники, що зробить результати об'єктивнішими.



Аркуш питань

1. Схильний до логічних міркувань, здатний оперувати абстрактними поняттями.

2. Нестандартно мислить і часто пропонує неочікувані, оригінальні вирішення.

3. Вчиться новим знанням дуже швидко, все "схоплює на льоту".

4. У малюнках немає одноманітності. Оригінальний у виборі сюжетів. Зазвичай змальовує багато різних предметів, ідей, ситуацій.

5. Виявляє велику цікавість до музичних занять.

6. Любить вигадувати (писати) розповіді або вірші.

7. Легко входить в роль будь-якого персонажа, людини, тварини та інших.

8. Цікавиться механізмами і машинами.

9. Ініціативний в спілкуванні з однолітками.

10. Енергійний, справляє враження малюка, що потребує великого об'єму рухів.

11. Виявляє велику цікавість і виняткові здібності до класифікації.

12. Не боїться нових спроб, прагне завжди перевірити нову ідею.

13. Швидко запам'ятовує почуте і прочитане без спеціального заучування, не витрачає багато часу на те, то потрібно запам'ятати.

14.Стає вдумливим і дуже серйозним, коли бачить хорошу картину, чує музику, бачить незвичайну скульптуру, красиву (художньо виконану) річ.

15. Чуйно реагує на характер і настрій музики.

16. Може легко побудувати розповідь, починаючи від зав'язки сюжету і кінчаючи вирішенням якого-небудь конфлікту.

17. Цікавиться акторською грою.

18. Може легко лагодити зіпсовані прилади, використовувати старі деталі для створення нових виробів, іграшок, приладів.

19. Зберігає упевненість в оточенні незнайомих людей.

20. Любить брати участь в спортивних іграх і змаганнях.

21. Уміє добре викладати свої думки, має великий словарний запас.

22. Винахідливий у виборі і використанні різних предметів (наприклад, використовує в іграх не лише іграшки, але і меблі, предмети побуту та інші засоби).

23. Знає багато про такі події і проблеми, про які його однолітки зазвичай не знають.

24. Здатний складати оригінальні композиції з кольорів, малюнків, каменів, марок, листівок і так далі.

25. Добре співає.

26. Розповідаючи про щось уміє добре дотримуватися вибраного сюжету, не втрачає основну думку.

27. Міняє тональність і вираження голосу, коли змальовує іншу людину.

28. Любить знатися на причинах несправності механізмів, любить загадкові поломки.

29. Легко спілкується з дітьми і дорослими.

30. Часто виграє в різних спортивних іграх у однолітків.

31. Добре уловлює зв'язок між однією подією та іншою, між причиною і наслідком.

32. Здатний захопитися, піти "з головою" в заняття, що цікавить його.

33. Обганяє своїх однолітків з навчання на рік або на два, тобто реально повинен би вчитися в більш старшому класі, ніж вчиться зараз.

34. Любить використовувати який-небудь новий матеріал для виготовлення іграшок, колажів, малюнків у будівництві дитячих будиночків на ігровому майданчику.

35. У гру на інструменті, в пісню або танець вкладає багато енергії і відчуттів.

36. Дотримується лише необхідних деталей в розповідях про події, все неістотне відкидає, залишає головне, найбільш характерне.

37. Розігруючи драматичну сцену, здатний зрозуміти і змалювати конфлікт.

38. Любить малювати креслення і схеми механізмів.

39. Уловлює причини вчинків інших людей, мотиви їх поведінки. Добре розуміє недомовлене.

40. Бігає швидше за всіх в дитячому саду, в класі.

41. Любить вирішувати складні завдання, що вимагають розумового зусилля.

42. Здатний по-різному підійти до однієї і тієї ж проблеми.

43. Проявляє яскраво виражену різносторонню допитливість.

44. Охоче малює, ліпить, створює композиції, що мають художнє призначення (прикраси для будинку, одяг і так далі), у вільний час, без спонуки дорослих.

45. Любить музичні записи. Прагне піти на концерт або туди, де можна слухати музику.

46. Вибирає в своїх розповідях такі слова, які добре передають емоційні достатки героїв, їх переживання і відчуття.

47. Схильний передавати відчуття через міміку, жести, рухи.

48. Читає (любить, коли йому читають) журнали і статті про створення нових приладів, машин, механізмів.

49. Часто керує іграми і заняттями інших дітей.

50. Рухається легко, граціозно. Має хорошу координацію рухів.

51. Спостережливий, любить аналізувати події і явища.

52. Здатний не лише пропонувати, але і розробляти власні і чужі ідеї.

53. Читає книги, статті, науково-популярні видання з випередженням своїх однолітків на рік або на два.

54. Звертається до малюнка або ліплення для того, щоб виразити свої відчуття і настрій.

55. Добре грає на якому-небудь інструменті.

56. Уміє передавати в розповідях такі деталі, які важливі для розуміння події (що зазвичай не уміють робити його однолітки), і в той же час не упускає основної лінії подій, про які розповідає.

57. Прагне викликати емоційні реакції у інших людей, коли про щось із захопленням розповідає.

58. Любить обговорювати винаходи, часто замислюється про це.

59. Схильний переймати на себе відповідальність, що виходить за рамки, характерні для його віку.

60. Любить ходити в походи, грати на відкритих спортивних майданчиках.

61. Здатний довго утримувати в пам'яті символи, букви, слова.

62. Любить пробувати нові способи вирішення життєвих завдань, не любить вже випробуваних варіантів.

63. Уміє робити виводи і узагальнення.

64. Любить створювати об'ємні зображення, працювати з глиною, пластиліном, папером і клеєм.

65. У співі і музиці прагне виразити свої відчуття і настрій.

66. Схильний фантазувати, прагне додати щось нове і незвичайне, коли розповідає про щось вже знайоме і відоме всім.

67. З великою легкістю драматизує, передає відчуття і емоційні переживання.

68. Проводить багато часу над конструюванням і втіленням власних "проектів" (моделі літальних апаратів, автомобілів, кораблів).

69. Інші діти вважають за краще вибирати його як партнера в іграх і заняттях.

70. Вважає за краще проводити вільний час в рухливих іграх (хокей, баскетбол футбол і так далі).

71. Має широкий круг інтересів, ставить багато питань про походження і функції предметів.

72. Здатний запропонувати велику кількість найрізноманітніших ідей і вирішень.

73. У вільний час любить читати науково-популярні видання (дитячі енциклопедії і довідники), робить це, як правило, з більшим інтересом, ніж читає художні книги (казки, детективи і ін.).

74. Може висловити свою власну оцінку витворам мистецтва, намагається відтворити те, що йому сподобалося, в своєму власному малюнку або створеній іграшці, скульптурі.

75. Вигадує власні, оригінальні мелодії.

76. Уміє в розповіді змалювати своїх героїв дуже живими, передає їх характер, відчуття, настрої.

77. Любить ігри-драматизації.

78. Швидко і легко освоює комп'ютер.

79. Володіє вмінням переконувати, здатний вселяти свої ідеї іншим.

80. Фізично витриваліший за однолітків.



Обробка результатів

Злічіть кількість плюсів і мінусів по вертикалі (плюс і мінус взаємно скорочуються). Результати підрахунків напишіть внизу під кожним стовпцем. Отримані суми балів характеризують вашу оцінку ступеня розвитку у дитяти наступних видів обдарованості:



- інтелектуальна (1-й стовпець аркуша відповідей);

- творча (2-й стовпець аркуша відповідей);

- академічна (3-й стовпець аркуша відповідей);

- художньо-образотворча (4-й стовпець аркуша відповідей);

- музична (5-й стовпець аркуша відповідей);

- літературна (6-й стовпець аркуша відповідей);

- артистична (7-й стовпець аркуша відповідей);

- технічна (8-й стовпець аркуша відповідей);

- лідерська (9-й стовпець аркуша відповідей);

- спортивна (10-й стовпець аркуша відповідей).





Аркуш відповідей.



Прізвище, ім'я дитини______________________________________





1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

41 42 43 44 45 46 47 48 49 50

51 52 53 54 55 56 57 58 59 60

61 62 63 64 65 66 67 68 69 70

71 72 73 74 75 76 77 78 79 80

Джерело: http://teacher.at.ua/publ/48-1-0-2330
Категорія: Психологія | Додав: Alex (09.06.2013)
Переглядів: 657 | Рейтинг: 0.0/0